Sportmassage


Door het sporten of tijdens de dagelijkse werkzaamheden, kunnen er diverse (spier) klachten ontstaan. Pijn in de schouders en nek, bovenbenen, kuiten, rug, tennis of golfarm etc. Door dit te laten beoordelen en behandelen door een sportmasseur, kunnen deze klachten verminderen of verdwijnen en kunnen ze zelfs voorkomen worden.

Het tijdstip van de massage kan worden ingedeeld in:

Pré-activiteitsmassage (voor de activiteit)

Deze massage gaat vooraf aan de sport activiteit, en dient om de spieren “op scherp” te krijgen door de doorbloeding te verbeteren. Dit verkleint de kans op blessures.
Let wel: deze massage vervangt nooit de warming-up, maar is hier een onderdeel van.

Inter-activiteitsmassage (tussen twee activiteiten in)

Deze massage vindt plaats in een rustperiode tussen een wedstrijd/training in (op dezelfde dag)
Het herstel van de spieren wordt versneld, waarna deze weer “op scherp” worden gezet voor de volgende wedstrijd/training.

Post-activiteitsmassage
(na de activiteit)

Deze massage wordt na een sport activiteit toegepast. Het doel is de herstelperiode van het lichaam te verkorten. Door deze massage worden de afvalstoffen versneld afgevoerd, en spieren ontwaterd. Dit voorkomt eventuele spierpijn en bevordert het herstel van het lichaam. Het accent ligt hier meer op ontspanning. Deze massage is een goede aanvulling op de cooling down na een training/wedstrijd.

In bepaalde gevallen kan er beter geen sportmassage worden gegeven
(zie contra-indicaties)